در سه دهه اخیر، ژاپن یکی از اقتصادهای بسیار با ثبات با تورم بسیار اندک در جهان بوده و به همین واسطه تغییر در قدرت خرید حقوق و دستمزد این کشور نیز هیچ گاه به حدی نبوده که نیازمند افزایش دستمزدها باشد؛ امسال اما با تغییر سیاستهای بانک مرکزی ژاپن، تورم اندکی رشد کرده و دستمزدها نیز افزایش پیدا کرد.

تورم ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین، فدراسیون کسب و کار ژاپن اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ خصوصی این کشور برای محافظت از نیروهای خود در برابر افزایش قیمت‌ها، ۵.۵۸ درصد به حقوق و دستمزدها اضافه کردند.

براساس این گزارش، میانگین افزایش دستمزد ماهانه کارکنان شرکت‌ها به ۱۹ هزار و ۲۱۰ ین (معادل ۱۳۵ دلار) خواهد رسید.

بحران سقوط بازارهای جهانی

نشریه «فارن پالسی» پس از رکود بازارهای سهام در آسیا، اروپا و ایالات متحده، نوشت: ‌پول به پناهگاه‌های امنی مانند اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و آلمان سرازیر شد. این نشان دهنده وحشت سرمایه‌گذاران از پیامدهای مالی ناشی از فروپاشی ناگهانی بازار بود.

آمریکا در رکود اقتصادی است

دانیل دی‌مارتینو بوت مشاور سابق بانک فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در دالاس هشدار داد که احتمالاً‌ اقتصاد آمریکا در حال حاضر در یک "رکود ساده" قرار دارد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شاخص بسیاری از بازارهای بورس جهان به دلیل ترس از تضعیف اقتصاد آمریکا سقوط کرده است.

افول قدرت بزرگترین اقتصاد اروپا

شاخص مدیران خرید آلمان نشان می‌دهد که روند صعودی در فعالیت خدمات آلمان در ماه جولای شتاب خود را از دست داده که نشانه دیگری برای از دست دادن قدرت بزرگترین اقتصاد اروپاست.

سقوط ۸۰۰ میلیارد دلاری ارزش شرکت‌های بزرگ

در نتیجه سقوط سهمگین بازارهای سهام در روز دوشنبه، ۸۰۰ میلیون دلار از ارزش سهام شرکت‌های بزرگی همچون اپل، تسلا، آلفابت و آمازون، مایکروسافت، متا پلتفرم و انویدیا کاسته شد.

فرار سرمایه‌گذاران از بیت‌کوین

ارزش بیت‌کوین در یک هفته اخیر دچار سقوط چشمگیری شد و برای اولین بار از ماه فوریه به زیر مرز ۵۰هزار دلار رسیصد. با فرار سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرخطرتر، بازار ارزهای دیجیتال به‌طور کلی دچار رکود شد.

انبارسازی تراشه‌های سامسونگ در چین

شرکت‌هایی نظیر هواوی و بایدو و همچنین استارتاپهای چینی، قبل از اعلام محدودیت‌های آمریکا برای صادرات تراشه به چین، در حال ذخیره سازی تراشه‌های «حافظه با پهنای باند بالا» (اچ بی ام) ساخت سامسونگ هستند.

بر اساس آمارها حدود ۳۰ درصد از درآمد سامسونگ از فروش تراشه اچ بی ام در نیمه اول سال میلادی جاری، مربوط به چین بود.

کد خبر 872537
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    میانگین حقوق 147 میلیون تومان !